• کد خبر: 71
  • گروه خبری : کشاورزی
  • تاریخ انتشار : 19 می 2023

جشنواره توت فرنگی در روستای شیان سنندج ۱۴۰۲

هر ساله در اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد جشنواره توت فرنگی در روستای شیان سنندج با حضور مردم و مسئولان برگزار می شود.

به گزارش بارانی خبر، آب و هوای تمیز روستای شیان باعث شده توت فرنگی های باکیفیت بالا در این روستا تولید شود. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی این روستا زیر کشت توت فرنگی است. استان کردستان قطب تولید توت فرنگی در کشور و سنندج نیز قطب تولید این محصول در کردستان است که بخش عمده آن بر عهده روستاهای بخش سیروان مانند شیان است.

جشنواره توت فرنگی شیان جشنی به شکرانه برداشت توت فرنگی است. روستای شیان یکی از روستاهای ثبت شده در منظر جهانی هورامان است که هر ساله گردشگران زیادی از این روستا دیدن می کنند.

جشنواره توت فرنگی شیان کردستان

به گفته مسئولان حوزه کشاورزی عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با بیش از ۶۰ هزار تن در سال است.

در روستای شیان طبیعت زیبا مانند عشوه‌گری است که دوست دارد عاشقانش را به دام زیبای خویش بیفکند و تا ابدیت نازها و زیبای‌هایش را برای آنها به ارمغان آورد.شیان روستایی در بخش سیروان و در دل دهستان ژاورد است، آنگونه که گفته می‌شود، شیان از یک دهه گذشته به عنوان روستای هدف گردشگری در استان کردستان معرفی شده و سال گذشته هم در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

درصد قابل توجهی از بافت و معماری روستا همچنان به سبک قدیم باقیمانده و هنوز گذر معماری شهری و مدرن بر دیوارهای آن سایه نینداخته است و همین بکربودن روستا در کنار چشمه‌های آن که به قول روستائیان حول و حوش ۲۵۰ چشمه است از این روستا تابلویی دیدنی ساخته که به حقیقت می‌توان آن را بهشتی کوچک در دل ایران زمین معرفی کرد.

فاصله روستای شیان تا شهر سنندج مرکز کردستان ۴۹ کیلومتر است.

جشنواره مردمی توت فرنگی روستای شیان در سال ۱۴۰۲ روز جمعه ۵ خرداد برگزار می شود.

 

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید