• کد خبر: 85
  • گروه خبری : کشاورزی, ویژه
  • تاریخ انتشار : 13 سپتامبر 2023

رشد ۹۹ درصدی خرید تضمینی گندم کردستان نسبت به پارسال

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کردستان گفت: امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۹ درصد رشد خرید تضمینی گندم را داریم.

گندم

به گزارش کشت و کال، جمال صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: سال گذشته در مدت مشابه ۵۶۰ هزار و ۸۹۳ تن  گندم در استان کردستان خریداری شده بود و کل خرید سال گذشته ما ۶۲۲ هزار تن بوده است.

وی افزود: استان کردستان یکی از استان‌های گندم خیز کشور و امسال در جدول  خرید تضمینی گندم دارای درجه‌ دو را به خود، اختصاص داده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کردستان گفت: این استان در سال زراعی  ۱۴۰۲، ۵۸۹ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گندم را داشته است که ۵۵۷ هزار هکتار  سطح زیر کشت گندم دیم و ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گندم آبی بوده است.

صالحی ادامه داد: استان کردستان، اولین استان کشور از لحاظ سطح زیر کشت گندم دیم است و طبق پیش‌بینی‌های اولیه‌ای که شد، ۸۷۰هزار تن گندم برای خرید و بیش از یک میلیون تن هم تولید گندم را داشته است.

وی افزود: این رشد تولید در درجه اول به‌دلیل رحمت‌ الهی بود که شامل حال استان ما شد. بارش مناسب و پراکنش درست بارندگی و دمای مطلوب و در کنار رحمت الهی دانش کشاورزی، مدیریت مزرعه و مبارزه با علف هرز و آفات و از  همه مهم‌تر بحث طرح جهش تولید با  همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) -که چند سالی است در استان کردستان شروع شده است- زمینه رشد تولید را فراهم کرد.

این مقام مسئول گفت:مجموعه اقدامات انجام شده سبب شد تا بهره‌وری افزایش پیدا کند و منجر به این شود تا استان کردستان بیش از یک میلیون و ۱۲۶ هزار و ۵۶۴ تن به ارزش بیش از ۱۶ همت (۱۶ هزار و ۸۹۸ میلیار و ۴۶۰ میلیون تومان) گندم به سیلوها تحویل دهد.

شهرستان بیجار تامین کننده ۲۵ درصد گندم خرید تضمینی

صالحی اضافه کرد : بیشترین خرید استان، مربوط به شهرستان بیجار بوده است که تقریبا ۲۵ درصد خرید استان را  به میزان ۲۸۷ هزار و ۵۷۸ تن،  به خود اختصاص داده است. رتبه دوم متعلق به شهرستان دیوان دره با ۱۹۶ هزار و ۴۴۲ تن است. شهرستان سقز با  ۱۸۸ هزار و ۸۷۸ تن خرید تضمینی رتبه سوم را داشته است.

وی درباره خرید تضمینی گندم در سایر شهرستان‌ها گفت: شهرستان دهگلان ۱۶۹ هزار ۸۷ تن ، قروه با ۱۵۴ هزار و ۲۷ تن، کامیاران با ۷۲ هزار و ۸۶۱ تن، سنندج با ۳۳ هزار و ۱۳۹ تن، بانه با ۱۰ هزار ۱۹۳ تن و مریوان با هشت هزار و ۵۸۳ تن در تامین نیازهای کشور نقش داشته‌اند. پایین‌ترین مقدار خرید هم مربوط به شهرستان سروآباد با پنج هزار و ۵۶ تن بوده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کردستان در ارتباط با بحث مطالبات  کشاورزان بیان کرد: در استان کردستان همدلی که بین مسئولان از جمله استاندار،  رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مجمع نمایندگان استان و تشکیلات استانی بود، منجر به این شد که ما بیش از ۱۰ هزار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت مطالبات کشاورزان را داشته باشیم. یعنی حدود ۶۶ درصد  مطالبات را پرداخت کردیم و پیگیری برای پرداخت سایر مطالبات ادامه دارد.

وی بیان کرد: استان کردستان یک استان مولد و تولیدکننده گندم است. مصرف سالانه استان حدود ۲۵۰ هزار تن است و مازاد تولید گندم به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود. تاکنون بیش از ۴۴۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز را به  سایر استان‌های کشور از جمله تهران، البرز، قم،  یزد، گیلان ،مازندران و آذربایجان شرقی صادر کرده‌ایم و باز هم از طریق شرکت بازرگانی دولتی به سایر کشور ارسال خواهد شد.

صالحی ادامه داد: پرداخت به‌موقع وجه گندم جزء عوامل موثر در بحث سطح زیر کشت گندم و رضایت‌مندی کشاورزان است و اکنون ما بیشتر به‌دنبال پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان هستیم.انشاءالله دولت  طبق وعده‌ای که داده است  تا پایان شهریور ماه شاهد تسویه حساب کامل با کشاورزان خواهیم بود. تاکنون روند پرداخت رضایت‌مند بوده است.

در استان کردستان مشکل زیر ساخت نداریم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کردستان اعلام کرد: در حال حاضر ۲۶ سیلو به ظرفیت ۸۰ هزار تن داریم. گندم هم یک کالای حاکمیتی است، بنابراین مشکلی را در ارتباط با بخش زیر ساخت نداریم.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های ما در ارتباط با بحث کشت قراردادی بود که امسال در ارتباط با بحث گندم آردی انجام شد. بیمه‌نامه‌هایی برای کشاورزان استان کردستان صادر شد. در ابتدا اصلا بحث اختیاری و اجباری نبود و تعدادی از کشاورزان ما اعلام آمادگی برای کشت قرار دادی کردند.

صالحی افزود:اکنون کشت قراردادی منجر به این شده است  که بیمه نامه‌هایی از صندوق بیمه کشاورزی برای کشاورزان به‌طور اجباری صادر شود و مبالغی  به کشاورزان تحمیل شده که موجب نارضایتی آنها شده است. خواسته آنها این است که مبالغی که از کشاورزان گرفته شده، به آنها برگردانده شود.

۳۰ درصد رشد قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کردستان در خصوص دانه‌های روغنی کلزا بیان کرد: سال گذشته کل برداشت محصول دانه‌های روغنی کلزا دو هزار و ۷۲۷ تن بود و امسال با برنامه‌هایی که توسط جهاد کشاورزی انجام شد، خوشبختانه این عدد از دو هزار و ۷۲۷ تن به چهار هزار و ۲۲ تن افزایش پیدا کرد ( ۴۷ درصد رشد). نرخ خرید دانه‌ روغنی کلزا هم به ازای هر کیلوگرم ۳۰ هزار تومان است.

وی گفت: از سال ۹۲ روز به روز شاهد افزایش نرخ خرید تضمینی گندم هستیم اما در نرخ فروش ثابت هستیم  که به نظر می‌رسد این مساله باید اصلاح شود.

انتهای پیام

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید