قبل از کوددهی گیاهان خود را بدانید

در یک دنیای عالی، گیاهان باغ خودشان را تغذیه می کنند. همانطور که هست، گاهی اوقات باید به آنها کمک کنیم. گیاهان مواد مغذی را از خاک می گیرند، اما زمانی که این مواد مغذی از بین رفت، نوبت به کود می رسد.

کود دهی به گیاهان

کشت و کال – وستون میلر، باغبان خدمات ترویجی دانشگاه ایالتی اورگان، می گوید: «گیاهان با رشد مواد مغذی خود را بیرون می کشند. “تا زمانی که دوباره در آن قرار نگیرند، گیاه آسیب می بیند.”

 

اما دانستن اینکه کدام کود را انتخاب کنید، چه مقدار مصرف کنید و کدام گیاهان را تغذیه کنید همیشه واضح نیست. دانستن نیازهای گیاهان همه چیز را تغییر می دهد.

 

میلر گفت: “شما باید بدانید چه گیاهانی دارید و چه نیازهایی دارید.” “انجام تحقیق از قبل واقعاً نتیجه می دهد.”

 

بیشتر درختان و درختچه های منظره و بسیاری از گیاهان چند ساله اصلاً به کود نیاز ندارند مگر اینکه علائم استرس مانند زرد شدن شاخ و برگ را نشان دهند.

 

او گفت: “خاک را با اضافه کردن کمپوست یا سایر مواد آلی قبل از کاشت آماده کنید، می توانید منظره ای شگفت انگیز داشته باشید که به کود بسیار کمی نیاز دارد.”

 

یکساله ها تغذیه کننده های سنگینی هستند و باید هر هفته با کودی که در آب حل می شود، کود داده شوند، به خصوص اگر در ظروف رشد کنند.

 

سبزیجات همچنین به مواد مغذی زیادی نیاز دارند. در زمان کاشت، کود را همانطور که روی برچسب مشخص شده است اضافه کنید. در اوایل فصل نیز از یک نسخه محلول در آب برای شروع خوب گیاهان استفاده کنید. برای ذرت و سیر، دو تا سه بار با کود حاوی نیتروژن بالا (N موجود در N-P-K روی برچسب) تغذیه کنید. میلر گفت که غذای خونی انتخاب خوبی برای باغبانان ارگانیک است. بقیه زمان ها مراقب زرد شدن شاخ و برگ ها باشید. اگر گیاه دچار استرس شد، مقداری کود به آن اضافه کنید.

 

درختان میوه و انواع توت ها، به خصوص زغال اخته، تغذیه کننده های سنگینی هستند و اگر کود در زمان مناسب اضافه شود، بازده بیشتری خواهند داشت. هر نوع گیاه دستورالعمل خاصی دارد. می‌توانید کاتالوگ افزونه را برای انتشارات مربوط به گیاهان خاص مانند رشد توت فرنگی در باغچه خانه و رشد زغال اخته در باغچه خانه خود جستجو کنید.

 

نحوه کوددهی چمن به چند چیز بستگی دارد. اگر در تابستان آبیاری می کنید و می خواهید چمن سبز داشته باشید، حداقل دو بار در سال به آن غذا بدهید. از برنامه «تعطیلات» روز یادبود و شکرگزاری استفاده کنید. همیشه از پخش کننده استفاده کنید تا پوشش خوبی داشته باشید و از کود دهی بیش از حد خودداری کنید. اگر چمن زنی را مالچ پاشی کنید و اجازه دهید بریده ها که سرشار از نیتروژن هستند روی چمن بمانند که معادل یک کاربرد است. اگر تصمیم دارید که چمن خود را خاموش کنید، یک بار تغذیه در سال می تواند چمن را در برابر علف های هرز رقابتی تر نگه دارد.

 

برخی از گیاهان مانند گل رز و ادریسی می توانند از تغذیه بیشتری نسبت به سایر درختچه های باغ بهره ببرند. شما می توانید کودهایی را که به طور خاص برای آنها برچسب گذاری شده اند، پیدا کنید، همانطور که برای گیاهانی که خاک اسیدی (PH پایین) دوست دارند، می توانید پیدا کنید. اینها عبارتند از زغال اخته، گاردنیا، رودودندرون و مرکبات.

 

میلر خاطرنشان کرد: گیاهان اهمیتی نمی‌دهند که مواد مغذی را از کودهای آلی یا مصنوعی دریافت کنند. برای آنها همه یکسان است. مواد تشکیل دهنده کودهای آلی از منابع گیاهی، حیوانی یا معدنی تهیه می شوند. به عنوان مثال، کنجاله یونجه، کلپ، پودر خون و استخوان، فسفات سنگ نرم و ماسه سبز. مواد معدنی از یک فرآیند تولید شیمیایی به دست می آیند.

 

همه کودها نسبتی دارند که درصد وزنی N-P-K (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) است. به طور کلی، نیتروژن توسط گیاهان برای تولید رشد سبز، فسفر برای ریشه و پتاسیم برای رشد گل و میوه استفاده می شود. یک کود متعادل مانند ۱۰-۱۰-۱۰ انتخاب خوبی برای سبزیجات و سایر گیاهان پرمغذی است.

 

اگر به دنبال یک کود آلی هستید، بررسی کنید که آیا OMRI روی برچسب آنها وجود دارد یا خیر. برای گیاهخواران و گیاهخواران، از ماهی، خون و محصولات استخوانی خودداری کنید. برای محصولات معدنی، کود آهسته رهش را انتخاب کنید. اگر گیاه به همه مواد مغذی نیاز نداشته باشد، کود می‌تواند در آب‌های زیرزمینی نفوذ کند یا به آبراه‌ها سرازیر شود و باعث آلودگی شود.

 

آهک یک اصلاح کننده خاک برای بالا بردن pH است که یک نکته مهم برای سبزیجات است. برای باغبانانی که در غرب آبشار زندگی می کنند، استفاده از آهک با آزمایش خاک یا بر اساس برچسب محصولات آهکی توصیه می شود.

 

همیشه پس از مصرف کود را آبیاری کنید و فراموش نکنید که دستورالعمل ها را بخوانید. استفاده بیش از حد باعث سوختگی گیاهان می شود.

 

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید