• کد خبر: 259
  • گروه خبری : کشاورزی
  • تاریخ انتشار : 9 جولای 2024

سبزیجاتی که نسبت به سایرین به آب کمتری نیاز دارند

باغبانانی که می خواهند با تکنیک های آبیاری عاقلانه در مصرف آب صرفه جویی کنند، ممکن است یک رویکرد غیرمعمول را در نظر بگیرند: کشت محصولاتی که در وهله اول به آب زیادی نیاز ندارند.

سبزیجات

کشت و کال – جیم مایرز، استاد باغبانی در دانشگاه ایالتی اورگان، توضیح داد: «برخی سبزیجات، مانند لوبیا، با شرایط خشکسالی در سطح بسیار ابتدایی و سلولی سازگار هستند. لوبیاهای تپری با موفقیت در شرایط بیابانی و نزدیک به بیابان رشد می کنند. آنها بومی جنوب غربی آمریکا هستند و برای صدها یا احتمالاً هزاران سال یک محصول اصلی غذا در آنجا بوده اند. من آنها را با موفقیت در اورگان پرورش داده ام.”

لوبیاهای گروه لوبیا چشم بلبلی مانند نخود سیاه چشم آشنا نیز این ویژگی را دارند. نخود سیاه چشم به آب کمی نیاز دارد و اگر زیاد آبیاری شود ضعیف رشد می کند. مایرز گفت: “با این حال، لوبیا چشم بلبلی برای رسیدن به گرما نیاز دارد و شب های خنک ما می تواند رشد را محدود کرده و دانه بندی را کاهش دهد. همین امر در مورد بامیه نیز صادق است.”

برخی از لوبیاهای معمولی، مانند لوبیا اسنپ و لوبیا پلک، به یک فصل رشد کوتاه نیاز دارند و می توانند مقدار کمی از رطوبت را به محصول برسانند.

گوجه فرنگی، کدو حلوایی و خربزه به سرعت سیستم ریشه عمیقی ایجاد می کنند و می توانند رطوبت را از خاک عمیق تر جذب کنند.

مایرز گفت که گوجه فرنگی، کدو و خربزه به سرعت سیستم های ریشه ای عمیق ایجاد می کنند و می توانند رطوبت را از عمق خاک تا مدت ها پس از خشک شدن سطح در اواسط تابستان جذب کنند. همچنین یک نوع کدو سبز (Dark Star) وجود دارد که به دلیل توانایی آن در رشد در شرایط خشکی با ریشه هایی که به دنبال سطح آب هستند، پرورش یافته است.

مایرز گفت: «تا زمانی که این سبزیجات در اوایل فصل رشد خود آب داشته باشند، خشکی را تحمل می کنند. در واقع، اگر آبیاری را در اواسط تا اواخر تابستان قطع کنید، بسیاری از گوجه فرنگی ها بهتر عمل می کنند. قطع کردن آب همچنین توانایی برخی بیماری‌های قارچی و باکتریایی را کاهش می‌دهد.

به طور کلی، محصولات فصل سرد در برابر خشکسالی مقاوم نیستند. اینها شامل حبوبات فصل سرد مانند نخود، عدس و لوبیا فاوا، و محصولات چلیپایی: کلم بروکسل، کلم، گل کلم، کلم، کلم پیچ، سرمه، خردل، کلم بروکلی، شلغم و شاهی است.

ذرت شیرین و کاهو ریشه کم عمقی دارند و بدون آب زیاد خوب نمی شوند.

سعی کنید سبزیجات خود را بر اساس نیاز آبی آنها گروه بندی کنید.

علاوه بر استفاده از روش‌های شناخته شده صرفه‌جویی در مصرف آب مانند آبیاری قطره‌ای و مالچ پاشی، سعی کنید سبزیجات خود را بر اساس نیاز آبی آنها دسته‌بندی کنید. به طور کلی، به سبزیجات خود بیش از آنچه نیاز دارند آب ندهید – به جای آن که می توانید

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید